پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 112071
افزايش خريد نفتي اروپا از ايران
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1076

به گزارش خبرنگار ما در حالي كه غرب از خرداد امسال تحريم‌‌هاي كاملي را عليه ايران به اجرا گذاشته اما نشانه‌هاي غيرعملي بودن اين تحريم‌ها با گذشت زمان نه چندان زيادي آشكار شده است. واقعيات اقتصاد جهاني مانند گسترش بحران اقتصادي در آمريكا و منطقه يورو و تبعات اجتماعي آن مانند رشد بيكاري و تعطيلي كارخانجات مهم اروپا در كنار رشد قيمت نفت و ناتواني آمريكا و متحدان خاورميانه‌اي‌اش بويژه عربستان سعودي در جايگزيني نفت ايران مهم‌ترين دلايل موفق نبودن تحريم نفتي ايران محسوب مي‌شود.

در همين حال ديروز رسانه‌هاي غربي اخبار جديدي را منتشر كردند كه نشانه‌هاي تازه‌اي از اثر نكردن تحريم‌ها آشكار مي‌كند.

افزايش 25 درصدي خريد نفت اروپا از ايران

در نخستين خبر يورو استات( مركز آمار اتحاديه اروپا)،‌ در جديدترين گزارش خود اعلام كرد واردات نفت اروپا از ايران در ماه ژوئن(خرداد) با رشد ?? درصدي نسبت به ماه قبل از آن به 627‌‌/‌‌1 ميليون تن معادل 420 هزار بشكه در روز رسيده است.

به گزارش فارس، يورواستات جديدترين آمار مربوط به واردات نفت اروپا از ايران را منتشر كرده‌است.

اين در حالي است كه اتحاديه اروپا در اوايل سال جاري ميلادي طرح تحريم نفت ايران را به تصويب رسانده و فرصتي شش ماهه را براي اعضاي اين اتحاديه در نظر گرفته بود تا وابستگي خود به نفت ايران را به صفر برسانند.

براساس اين گزارش كل واردات نفت اروپا از ايران در ماه مي(ارديبهشت) بالغ بر 3‌‌/‌‌1 ميليون تن معادل 336 هزار بشكه در روز بوده است كه اين رقم با رشد 25 درصدي به 627‌‌/‌‌1 ميليون تن معادل 420 هزار بشكه در روز طي ماه ژوئن رسيده است.

در ماه مي ‌سه كشور و در ماه ژوئن چهار كشور اروپايي از ايران نفت وارد كرده‌اند. مشتريان نفتي ايران در ماه ژوئن عبارتند از يونان، اسپانيا، ايتاليا و تركيه. اتريش كه در ماه مي‌58 هزار تن نفت از ايران وارد كرده بود در ماه ژوئن اين رقم را به صفر رسانده است اما در مقابل، واردات نفت يونان و اسپانيا از صفر در ماه مي‌‌به ترتيب به 102 و 409 هزار تن در ماه ژوئن رسيده است. واردات نفت تركيه از ايران نيز طي اين دو ماه تغيير محسوسي نداشته است.

تركيه در ماه مي‌682 هزار تن و در ماه ژوئن 684 هزار تن نفت از ايران وارد كرده است. واردات نفت ايتاليا از ايران نيز در ماه ژوئن 22 درصد نسبت به ماه قبل از آن كاهش داشته و از 560 هزار تن به 432 هزار تن رسيده است.

فعال شدن بخش خصوصي ايران در فروش نفت

در همين حال رئيس اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي از انعقاد سه قرارداد صادرات نفت خام ميان بخش خصوصي و خريداران نفت خام خبر داد.

حسن خسروجردي در گفت‌وگو با ايرنا، افزود: هم‌اكنون مراحل انعقاد دو قرارداد براي صادرات نفت خام به اتمام رسيده و يك قرارداد ديگر نيز در دست اجراست.وي حجم هر كدام ازمحموله‌ها را حدود دو ميليون بشكه عنوان كرد و گفت: با مرتفع شدن مشكلات مكانسيم پرداخت وجه، روند صادرات محموله‌ها بسرعت ادامه خواهد يافت.رئيس اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي اظهار كرد: طي امسال مجوز صادرات نفت خام به بخش خصوصي داده شد كه در اين راستا تاكنون مجوز يك محموله توسط بخش خصوصي صادر شده است.

وي پيش از اين از تشكيل كنسرسيومي با عضويت 65 شركت براي سهيم شدن در صادرات نفت خام خبر داده و گفته بود: هم‌اكنون هيچ منعي از طرف مديريت امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران براي صدور حواله صادرات نفت خام به بخش خصوصي نيست و زمينه لازم براي شركت‌هاي علاقه‌مند به صادرات نفت وجود دارد.به گفته رئيس هيات مديره اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي ايران، براساس توافق صورت گرفته، مجوز صادرات 20 درصد از نفت خام توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود كه اين امر نبايد در مقاصدي كه صادرات دولت به صورت روان در حال انجام است، حضور پيدا كند.

خسروجردي افزود: در مقاصدي همچون چين و هندوستان كه هم‌اكنون روند صادرات به صورت روان و بدون مشكل در حال اجراست، بخش خصوصي اجازه ورود ندارد و تنها مي‌تواند در بازارهاي بين‌المللي جديد وارد شود.

تمديد معافيت 11 كشور توسط آمريكا

از سوي ديگر آمريكا در اقدامي كه نشانه ديگري از شكست تحريم‌ها عليه صادرات نفت ايران است، معافيت ژاپن و ده كشور اروپايي خريدار نفت ايران را از تحريم‌هاي مالي خود تمديد كرد.

به گزارش ايسنا، اين تمديد معافيت به معني اين است كه اين كشورها به مدت 180 روز ديگر مي‌توانند به خريد نفت ايران ادامه دهند، بدون اين‌كه از دسترسي به نظام مالي آمريكا محروم شوند. وزارت امور خارجه آمريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه معافيت ده كشور اروپايي بلژيك، جمهوري چك، فرانسه، آلمان، يونان، ايتاليا، هلند، لهستان، اسپانيا و انگليس را از تحريم‌هاي مالي خود تمديد مي‌كند. براساس قانوني كه رئيس‌جمهور آمريكا در سال 2011 امضا كرد، اين معافيت كه به تمام خريداران عمده نفت ايران اعطا شده، بايد هر شش ماه يك بار مورد بررسي قرار گيرد.

آمريكا همچنين در 11 ژوئن(تير) گذشته كره جنوبي و هند را از تحريم‌هاي مالي خود معاف كرد و انتظار مي‌رود معافيت آنها در ماه دسامبر(آذر) تمديد شود.

ژاپن اولين خريدار آسيايي نفت ايران بود كه در ماه مارس گذشته از تحريم‌هاي مالي آمريكا عليه مشتريان نفت ايران معاف شد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html